Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Puck Jonker - WaarBenJij.nu Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Puck Jonker - WaarBenJij.nu

Kathmandu

Blijf op de hoogte en volg Puck

21 Mei 2013 | Nepal, Kathmandu

Na de geweldige ervaringen in Chitwan was het tijd voor de hoofdstad van Nepal, Kathmandu. Vroeg vertrokken om op tijd in Kathmandu aan te komen en zo nog twee stoepa's te bekijken. De naam van de eerste stoepa weet ik niet meer maar heeft als bijnaam the monkey tempel. dat klopt want genoeg aapjes gezien waarvan er eentje een tas met bananen uit de hand trok van een reisgenoot. Om de stoepa te bereiken moest je wel eerst bijna 400 treden op. Gezien ik de gemiddelde leeftijd van de groep drastisch omlaag breng ben ik er vol goede moed aan begonnen. Ik heb een conditie van niks maar gelukkig ging het bij het beklimmen van deze trappen meer om soepele gewrichten, evenwicht en behendigheid en dat heb ik dan weer wel. Mooie stoepa en een uitzicht over de (smok) vallei van Kathmandu was het wel waard.

Stoepa twee lag wat meer in de stad. Een stuk groter en iedereen loopt er omheen (linksom!). Ik wilde in me eentje een rondje lopen dus snel vooruit, ticket betalen en uit het zichtveld van de groep. Soms is dat wel even lekker om alleen dingen te bekijken. Halverwege naast een Tibetaans vrouwtje gaan zitten en heerlijk mensen gekeken.

In de avond met de groep op zoek gegaan naar een restaurant. Het hotel ligt op de rand van de wijk waar veel backpackers verblijven dus je kan je voorstellen wat dat doet met de omgeving en keuzes in restaurant. Door de geloofsovertuiging in deze landen is alcohol ook niet altijd verkrijgbaar en daar hadden sommige toch wel behoefte aan (ok ik had ook pas 1 soort van wijntje gedronken in 1,5 week tijd). Uiteindelijk in een café/bar met live muziek beland waar ik een overheerlijke steak met pepersteak gegeten heb. Het was happy hour, 3 cocktails voor de prijs van 2 dus samen met twee reisgenoten hebben we ieder een rondje gegeven. Een blonde blanke jonge meid doet de jonge Nepalese obers zich soms wat raar gedragen en dat wilde ik nog wel even versterken. De jongen wist niet waar hij moest kijken toen ik zei: i would like sex on the beach... I mean the drink, but if you know a beach around here? Kortom, veel lol gehad die avond.

De volgende dag stond er niks op het programma en waren we vrij om zelf de stad te ontdekken. Ik had mezelf voorgenomen om deze dag in me eentje door te brengen. Alleen op pad en zelf alles uitzoeken. In de kaart van de stad zat een flyer van een spa. Dat leek mij een goed begin van de dag. Van het hotel werd ik lopend opgehaald door een jongen en naar de spa gebracht. 2,5 uur en een body scrub, body massage en een gezichtsbehandeling later stond ik weer buiten met een super zachte, ontspannen en schone huid. En dat voor 35 euro! Vervolgens wat straatjes met winkels ingelopen en rond gekeken. Een van de bezienswaardigheden in Kathmandu is het durbar square. Voor mijn gevoel was ik aardig uit de richting dus heb mij in een riksja die kant op laten fietsen. Nadeel van deze toeristische plekken is ook het aantal tourguides, bedelaars en verkopers. Ik was de riksja nog niet uit of een tourguide had mij zich al toegeëigend. Ik leek wel een Amerikaanse actrice, was zo mooi, bla bla bla. Gelukkig ben ik wel goed in het afwimpelen van dit soort types alleen roepen ze daarna niet zulke aardige dingen tegen me haha. Wederom lekker ergens bij een tempel gaan zitten en om mij heen zitten kijken. Wat een vreselijke bedoeling daar. Overal mensen, brommers, duiven, verkopers, tourguides, bedelaars, stank, vuil en lawaai. De tempels komen voor geen meter tot zijn recht. Ik heb het er twee uur volgehouden maar dat was ook omdat er verderop een bijeenkomst gaande was. Ik begreep niet helemaal wat er gebeurde. Een podium, een man die af en toe wat door de microfoon schreeuwde, meisjes die een dansje opvoeren, vlaggetjes, veel gedoe bij de speakers en niet functionerende aggregaat. Later kwam er een grote groep brommers aan met schreeuwende jongeren met vlaggen die het wel leken te willen verstoren. Ik zat rustig op de trap bij een van de tempels maar die vulde zich met dezelfde jongeren (jongens... Nauwelijks meiden/vrouwen gezien). Helemaal lekker voelde ik me niet meer daar dus ben maar weggegaan. Uiteindelijk bleek het een bijeenkomst te zijn van een politieke partij die de monarchie als een soort symboliek in stand wil houden. Een andere politieke partij schijnt weer te strijden voor hindoeïsme als religie voor heel Nepal. Kortom, zo maak je nog eens wat mee in zo een stad. De volgende dag naar Bakthapur wat een stuk mooier schijnt te zijn dan Kathmandu.

  • 21 Mei 2013 - 12:54

    Ingeborg:

    Jemig, wat een drukte en chaos geven je foto's weer.......

  • 21 Mei 2013 - 15:41

    Marie Jonker:

    Alweer een mooi verhaal, ik hoop toch wel dat je alleen dingen alleen doet als het echt veilig is. Groeten vanaf een zonnig Kreta, wel stukken minder spectaculair :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Puck

Actief sinds 28 April 2013
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 15552

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 31 Oktober 2014

Rondreis Zuidelijk Afrika

04 Mei 2013 - 02 Juni 2013

India, Nepal, Tibet en China

Landen bezocht: