Varanasi - Reisverslag uit Benares, India van Puck Jonker - WaarBenJij.nu Varanasi - Reisverslag uit Benares, India van Puck Jonker - WaarBenJij.nu

Varanasi

Blijf op de hoogte en volg Puck

09 Mei 2013 | India, Benares

Voor de niet liefhebber: veel lijkverbranding informatie in het dit verslag..

Elke ochtend gaat de wekker vroeger. Deze ochtend al om 4:30. Voordeel van deze tijdstippen is dat het nog niet bloedheet is, je de zonsopgang ziet maar het allermooiste is dat je wat meer mee krijgt van het leven hier in de ochtend. Daarnaast de verontwaardiging over wat er al veel mensen wakker en bezig zijn om 5 uur in de ochtend. We gaan weer op dezelfde plek de boot op als gister maar dit keer varen we eerst de andere kant op. Deze keer had ik wat minder moeite met me camera. Zelfs een beetje les gekregen van een reisgenoot wat resulteerde in een wedstrijd: heb jij die foto ook?! Heel leuk. In de ochtend zijn mensen zich voornamelijk aan het wassen, tandenpoetsen, bidden en kleding wassen. Ook de lijkverbranding gaat in de ochtend gewoon door. We komen nu langs een andere crematieplaats. Net op dat moment draait een man met een stok in het vuur wat hout weer recht en daarbij ook het lichaam, eigenlijk de verkoolde botten die nog over zijn. Even later varen we langs iets in het water, dit blijkt het lichaam van een jongetje te zijn. Kinderen onder tien worden niet verbrand maar vastgebonden aan een steen in de Ganges gegooid. Dat komt nog wel eens los en dan drijft het boven. Geen fijn gezicht maar als je hier bent voelt het toch anders, minder schokkend.

We varen terug langs alle gaths (trappen) en gaan verder naar de crematieplaats van de avond ervoor. Hier zijn op dat moment geen verbrandingen bezig. We gaan hier van de boot en gaan via steegjes en veeeeeeel trappen omhoog naar een restaurant voor het ontbijt. Vanaf het dakterras een prachtig uitzicht over de stad, rivier en oever. Een omelet, toast en twee black tea later gaan we weer naar beneden en komen langs stapels met hout. Je kan wel raden waarvoor. We worden een toren in geleid en voor je het weet kijken we vanaf boven recht op de crematieplaats. Hier ligt precies onder de toren een lichaam klaar om verbrand te worden. De oudste zoon (met kaal hoofd en in alleen witte doeken) loopt met brandend stro vijf rondjes om het lichaam en steekt uiteindelijk het hout aan. Het klinkt misschien gruwelijker dan het is maar je ziet de voeten uit het hout steken en als het vuur iets langer brand (en de doeken verbrand zijn) zie je meer lichaam en het hoofd. Ik vond het alles meevallen en vooral onder de indruk van al het ceremoniële er omheen.

We lopen verder door vele (zeer smerige) steegjes. Het vuil doet me niet zoveel. Enige waar ik voor uitkijk is de koeienpoep want dat is niet weinig. We krijgen links en rechts nog wat informatie van de tourguide en gaan weer terug naar het hotel. Met de riksja eerst nog op zoek naar een werkende ATM. Eerst volgende pin mogelijkheid is pas in Kathmandu (Nepal) over vier dagen. Nu in het hotel om uit te rusten en om drie uur gaan we weer op pad.... Wordt vervolgd.

• 09 Mei 2013 - 09:40

Marie Jonker:

Goed verslag en toch fijn dat je ontbijt niet terug kwam bij het zien van de crematies. Gewelige foto's erbij. Goeie reis verder, grote nicht.

• 09 Mei 2013 - 09:58

Bar:

xxx

• 12 Mei 2013 - 06:21

Margot:

Mooi dat je in staat bent om naar de dingen te kijken zonder dat je er onze westerse normen op los laat. Het zullen ongetwijfeld te veel indrukken zijn om direct allemaal te verwerken .... het klinkt nu al als een reis die je lang bij zal blijven. xxx

• 12 Mei 2013 - 13:01

Danielle:

Mijn reactie op jou verslag;

Ieeel, wauw.., gadver, nog meer gadver..

• 22 Mei 2013 - 12:12

Linda Bisschop:

Hi,

Super mooi hoe je elk verslag weer schrijft.
    Heel leuk om je vanaf hier te kunnen volgen! :)
    Wat maak jij veel mee, super reis zo te lezen allemaal!

Liefs,

Lin